Inför Parma-Livorno: Seriefavoriterna drabbas samman


o
Får supportrarna fira en ny hemmatriumf imorgon?


Det har snackats en hel del om honom både i bloggen och i övriga media de senaste två veckorna. Nu är ni inte dummare än att ni vet vem det här är och att det här är en speciell match för honom och hans bror. Jag väljer att stanna där och fokusera på matchen då jag börjar bli ganska så less på denna såppa redan. Gissar att det finns tillfälle att återkomma till bröderna efter matchen.


Livorno


Innan säsongen så gick jag ut och mer eller mindre lovade att just vi och Livorno skulle knipa direktplatserna till Serie A nästa säsong. Bredaste och bästa trupperna tyckte jag och det får jag stå fast vid även idag. Vi hade en del gemensamt då vi som Livorno lämnade Serie A förra säsongen samt att bägge klubbarna bytte tränare inför säsongen. Acori är en mycket hyllad och omtyckt tränare i Italien efter dennes fantastiska saga med turistorten Riminis fotbollsstolthet. Men likt oss så hade Livorno problem att nå önskevärda resultat till en början. Spelet i sig såg under större delen ut att flyta på bra men man hade svårt att ta tillvara på de chanser man skapade och föra över det till tre poäng utan man inledde med en hel del oavgjorda matcher. Acori har frångått sitt klassiska 4-2-3-1 tänkt från tiden i Rimini under vissa stunder och har även testat en rad olika spelare. Nu verkar Acori ha hittat hem och spelet ser tryggare ut trots 0-0 hemma mot Treviso senast och att man haft fortsatt problem med att ta tillvara på chanserna. Acori hade stämpeln från tiden i Rimini att hans lag uppträdde lika vågat och offensivt såväl hemma som borta, det har han haft lite probelm att hinna föra över till Livorno då man under perioder kan se uddlösa ut på bortaplan. Bara 8 mål på 7 matcher på bortaplan för ett topplag visar lie på det. Lite förvånande har defensiven i Livorno istället fått sig ett lyft med Acori trots att just backlinjen och målvaktsposten i Livorno på pappret är Livornos klart svagaste lagdelar. 11 insläppte bollar på 14 matcher är näst bäst efter Vicenza i just den biten. Detta tack vare Samp-lånet Miglionico och unge Terranova(tillbaka efter skada) i mittlåset och Castellini-stabile Bonetto på vänsterbacken. Tidigare supertalangen Rosi(gick under smeknamnet nye Totti i Rom under många år) ojämnhet och galna offensivlust har öppnat vägen för tidigare Cremonese spelaren Perticone på högerbacken. Dessutom spelar legenden Grandoni kvar och 4 november meddelade även en annan legend i backlinjen i Fabio Galante att han var redo att återvända. På mittfältet finner vi en rad bra namn i tidigare Bologna registan Loviso, passningsskicklige Pulzetti, Allsidiga Dansken Bergvold, evighets tvillingarna Filippini som faktiskt fortfarande är nyttiga för laget(i alla fall Antonio), och rivige Azzurrini spelaren Candreva som är utlånad från Udine. Dock har Acori inte velat falla tillbaka allt för mycket på tvillingarna och då inte Candreva tagit den där platsen som karaktärspelare på mitten så är man i januari ute efter tydlig rollspelare på mitten vad det verkae. I anfallet behöver väl knappast Tavano och Diamanti(kometen) någon presentation. Dock så har man haft febrilt svårt att få den sista pusselbiten i form av en Il bomber eller om ni vill kalla det en Prima punta att falla på plats. Rossini har lyckats bäst men han är skadad sedan en tid tillbaka. Paulinho är helt okej fotbollspelare men både ojämn och allt som oftast ofarlig när det kommer till målfabrikationen. Volpe är rivig men defenitivt ingen spelare som skall spela central(mer en backup till Diamanti på högerkanten). Laurito vann skytteligan Primavera A i Udine med ett sanslöst målfacit där han gjorde 26 mål på 24 matcher om jag minns rätt. Dock har Argentinaren bara fått ett par minuter av Acori och lånat ryktas t.om. ska avbrytas så fort mercaton öppnar i januari igen. Dena utslagningsprocess har gjort att Danilevicius från Litauen är det hetaste namnet att starta som prima punta i tremanna anfallet imorgon(kan även bli 4-3-1-2). Danilevicius är helt klart ett bra namn för en Serie B klubb, stark och nyttig som man brukar veta vad man får av. En gång i tiden har Danilevicius faktiskt representerat Arsenal. I målet hittar vi som bekant De Lucia och han behöver väl ingen presentation. Det man dock kan konstatera är att De Lucia inte tagit det där klivet han behöver för att bli en erkänt duktig målvakt i Italien, fortfarande för ojämn med många misstag.


Parma


Paci och Leon är tillbaka vilket känns bra(dags att bänka Falcone nu). Morrone är avstängd och han kommer givietvis saknas något enormt imorgon. Morrone har faktiskt i veckan meddelat att han och hans familj rotat sig i Parma nu och tänker stanna i staden även efter karriären(fystränarämne?), stort. Morrone kommer saknas extra mycket om Mariga fortsätter att underprestera. Jag ska inte hymla när det gäller Mariga. Vet inte om jag förmedlade det i text men jag trodde att Mariga till denna säsong skulle ta klivet och t.om. vara Serie B bästa innermittfältare när säsongen skulle till att summeras i maj. Redan nu kan jag konstatera att jag kommer ha fel där och Mariga fortsätter att spinna vidare på jag-är-bara-bra-varannan-säsong. Dock ska inte Mariga sågas allt för hårt då han inte fått en ärlig chans att spela in sig bredvid Morrone, men det är inte samma driviga och löpstarke Kenyan jag tycker mig se denna säsong. Tyckte mig dock kunna se en del fina intentioner mot Ascoli senast men han kan bättre och det måste han visa imorgon om vinsten ska hamna i vårat ägo. Lär inte bli några direkta överraskningar i elvan imorgon. Pratas om Paponi och Lucarelli från start på topp och det är inte någon överasskning i mitt tycke med "Kobrans" senaste form och Paloschis och Reginaldos(dessutom tränat en del rehab i veckan om jag läst rätt) uteblivnad av just form. Guidolin öppnade redan på presskonferensen efter Ascoli matchen att Paponi och Kutuzov kanske kommer att starta mot Livorno. Kutuzov ska dock inte kunna peta en frisk Leon i mitt tycke.


Tips


När det kommer till resultat är jag värdelös på att tippa. Jag har sett Livorno i 4-5 matcher denna säsong och vet att vi kan komma att få klara problem imorgon om inte spelarna är på tårna. Det rapporterades tidigare i veckan(vet inte om prognosen förändrats sedan dess) om kraftig nedbörd(likt Ascoli matchen) även till helgen och sånt kan nog komma att dämpa en annars gissningvis händelserik match. Vädret till trots så tror jag faktist tyvärr att vi åker på våran första hemmaförlust. Som ni vet är jag hellre en pessimist än en opptimist när det kommer till Parma, vilket är lite synd/tråkigt i sig, men desto roligare då laget överträffar min förväntningar. Avsaknaden grinta numera uno blir för stor tror jag. Uddamålförlust.


Kommentarer
Postat av: Emil P

Blir riktigt tufft imorgon, jag är inne på din linje med förlust...



Tycker vi kör:

Pavarini

Troset-Paci-Rossi

Zenoni-Budel-Mariga-Castellini

Leon

Paloschi-Paponi



Tycker det är jättefel att starta med Lucarelli, såsom läget är. Mitten ser jättesvag ut, tror på 4-2 till Livorno.



http://www.myp2p.eu/broadcast.php?matchid=24659&part=sports

Stream till imorgon :)

2008-11-21 @ 15:57:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0