Lite tankar om Lucarelli

Rubrik i Linformazione i veckan:

Guidolin: "Lucarelli är en stark ledare"
Ghirardi: "Vi behöver en ledare"

Sen när man läser texten så var det likt medias vanliga vis att fånga intresse lite sådär lagomt missvisande. Ghirardi ifrågasatte givetvis inte Cristiano ledaregenskaper men han poängterade ändå att han ville ha in en ledare i laget vilket jag tycker är nog så intressant. Jag kan inte säga att vi behöver en ledare till på planen men om ledare betyder en spelare som genom sitt spel för med sig hela laget så visst. Bröderna från Livorno tror jag utanför planen och på planen är stora ledare men även fast de tidigare i karriären visat sig vara stora ledare när det blåser snålt så tycker jag mig inte ha sett dessa tendenser fullt ut i Parma så jag som supportrer kan känna mig nöjd. Trots den oerhört tunga förlusten mot Inter borta förra säsongen och det snöpliga slut då så kommer man alltid att minnas den där känslan av de där få minuter som Lucarelli faktiskt infann sig på planen i sin debut. Han var långt ifrån att vara i form men man såg på hans utsrålning och han sätt att bara vara hur mycket han skulle betyda för laget i framtiden. Jag tyckte sedan att dessa tankar skenade iväg i illusioner och försvann senare in på säsongen och tycker kanske inte att det bara var tillfälligheter att Cristiano sitter på bänken den 18 Maj då vi återigen möter Inter och då allt skulle till att avgöras.

Jag vet inte riktigt va Ghirardi ville få sagt i texten men förhoppningar om nyförvärv i januari kanske man kan hålla vid liv ett tag till. Ledare och ledare, det vi behöver är ett par till spelare där man verkligen vet vad man får varje lördag(svårt att acceptera det). Idag har vi två sånna spelare som jag ser det i Castellini och Morrone, och det är för få. Sen kan vi säkert behöva en ett par målvakter, backar, Zenoni, Reginaldo, mittfältare, anfallare också men vi behöver något att falla tillbaka på när det går dåligt(för det kommer det göra under perioder) och jag tycker att det hellre är i form av spelare som Castellini och Morrone än en typisk ledare som i långa stunder har klara problem att prestera på planen. Ledare visst, men man ska inte alltid överskatta en ensam uttalad ledares roll.

Lucarelli ska förtjänas med mycket respekt och beröm. Han har betytt mycket för Parma både på och utanför planen men känslan jag får och fått av övriga Parma supportrar är att man har större tålamod och inte kan vågar eller för den skullen verka vilja kritisera en stor spelare som är avlönad därefter. På Tardini har inte spelare som Reginaldo, Zenoni, Lucarelli mfl haft nio liv ur supprtrarnas ögon, men utanför Italiens gränser kommer dessa spelare att fortsätta förbruka i alla fall ett par kattår till gissar jag. Reginaldo och Zenoni har i mina ögon fått 9 liv men har missförbrukat samtliga dessa, Lucarelli är inte där ännu. Lucarelli kommer fortsättningsvis vid sin lägsta nivå betyda en del för Parma men man måste våga och kunna kritisera en spelare som inte presterar bättra en vad Lucarelli under långa stunder gör idag. 6,5 miljoner euro(i övergång) plus 3 miljoner euro för varje säsong ger inget automatisk skyldighet att försvara en spelare och hela tiden sitta där varje lördag(kan fortfarande inte acceptera det) och hoppas mer, snarare bara tydligare signaler på att kräva mer då man ofta får vakna på söndagarna med en besviken känsla. Mycket ansvar ligger på Lucarelli (än mer nu då andra offensiva spelare har svårt att hitta formen) och han är en av många spelare som bara måste höja sig om vi ska få se Serie A fotboll på Tardini nästa säsong. Varför inte starta med ett spelmål och en vinst imorgon?

Kommentarer
Postat av: Emil P

Känns som om du är inne på rätt spår :). Man får väl hoppas att Ghirardi tänker likadant i Januari...



Något jag tycker vi behöver framförallt är en mittback som leverarar lördag efter lördag. Man märker tydligt nu när Paci är skadad att försvaret inte riktigt håller måttet, och blir stundtals som en hönsgård, speciellt nu senast när Falcone fick spela.

2008-11-15 @ 00:49:06
Postat av: Fredrik

I och med att vi spelar en trebackslinje nu så tycker jag att vi kanske lite onödig sätter oss i problem där(även fast det funkat helt okej hittils). Men fortsätter vi att spela med en trebackslinje så visst ser jag gärna en ny mittback i januari så att vi slipper att se någon av A.Lucarelli och Falcone.



Dellafiore fjärdeval i Palermo just nu men bör vara attraktiv för en rad Serie A klubbar kan man tycka. Ipsa i Midjylland kanske?(Nu tror jag dock itne vår relation är så bra som den skulle kunna vara efter Troest affären). Dejan Lovren i Dynamo Zagreb är den favort men som nog tyvärr kommer stanna i en dröm bara.

2008-11-15 @ 01:25:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0