Visste ni att?...


I Juli 1999 var vi nära att värva Rio Ferdinand från West Ham. Parma ska enligt rapporter ha lagt ett bud på 14 miljoner pund till den engelska klubben som accepterades men Rio Ferdinand ska själv ha nekat en affär. Ett år senare gick Rio till Leeds för 18 miljoner pund.


Parmas nye tränare Francesco Guidolin sägs vara galet förälskad i cykelsporten.


Morrones största förebild var Dino Baggio.


Vår enda spelare från Kamerun genom tiderna Patrick Mboma blev utsedd till Afrikas bästa spelare år 2000.


Sacchi lyckades värva Fabio Simplico gratis från Sao Paulo i januari 2004. Säsongen innan hade han fått priset som Brasilianska ligans bästa spelare. Sommaren 2006 lämnade Simplico Parma för Palermo och Parma fick då 5,5 miljoner euro för spelaren.


Delägarskapet på Palsochi kostade 2,2 miljoner euro, inte 3-4 miljoner euro som media nämnde i övergången.


Jesper Blomqvist blev retad av de andra spelarna i Parma då han trots att han hade säkrat sin ekonomiska framtid körde runt i en liten blå Fiat.


Trots att gamle Parmalegenden Crespo får ont om speltid i Inter så är det han som med sina Argentinska grillkvällar som har haft och har stor del i den fina gemenskapen i Inter sägs det.


En Tjeckisk duo i Cestimir Vycpalek och Julius Korostelev var Parmas två förgrundsfigur under 50- talet.


Giunluigi Buffon 1999 blev utsedd till världens bästa fotbollspelare under 21 år.


Egna produkten Alfonso De Lucia(gick till Livorno i Morrone affären) och hans familj blev så pass allvarlig hotade under sin lånetid i Salernitana att man var tvungen att bryta kontraktet.


Benarrivo under och efter sin karriär drev en pizzeria i några år i Parma.


Taffarel(Brasilianska målvakten som vann VM-Guld 94) bosatte sig i Parma efter sin aktiva karriär. Nu har han dock flyttat hem till Brasilien men sägs besöka Colecchio minst en gång per år.


Juvelegenden Paolo Montero numera jobbar som Scout för Parma i Sydamerika.


Filippo Inzaghi har lyckats bra i alla klubbar han spelat för förutom just Parma.


Svennis under sin tid som tränare i Lazio blev tillsagd av ledningen att värva en mörkhyad spelare då Lazio Curva hade stora problem med rasism. Svennis meddelade att han ville ha Thuram i sitt lag men en affär med Parma gick aldrig igenom.


Argentinaren Passarella faktiskt inte vann en enda match som tränare i Parma innan han fick sparken.

Parma la bud på Lucarelli innan han gick till Shaktar.


Parma skickade scouter till Holland och Amsterdam för att kolla in Christian Chivu i Ajax. Scouten stannade i en vecka och följde varje träningspass och när han kom tillbaka till Italien och Parma ska han ha gått in på Tanzis kontor och sagt: "Vi måste försöka värva Zlatan".


Parma hade gjort klart med Vidic(nu i Manchester United). Medicinska undersökningen var klar och alla papper var påskrivna men klubben fick aldrig fram pengarna som var ca 3-4 miljoner euro och en affär blev därför aldrig av.


4 spelare har under sin i Parma vunnit VM. Taffarel Brasilien 94, Boghossian och Thuram Frankrike 98, och Junior Brasilien 2002.


Parma hade i augusti 98 ordnat en vänskapsmatch för Jesper Blomqvist i Umeå mot Umeå FC. Två dagar innan matchen skrev Jesper på för Manchester United.


Milan legenden Cafu var och provspelade med Parma 1993 med fick inget kontrakt. Han stannade i Brasilien och blev utsedd till Sydamerikas bästa spelare säsongen efter.


Före OS 1996 värvade Parma Rivaldo från Parma dåvarande sammarbetes klubb Palmeiras. Efter OS hamnade Rivaldo i bråk med såväl Palmerias och Parma vilket gjorde att affären aldrig blev av och Rivaldo flyttade till Spanien istället.


Parma ägde den fantastiska fotbollspelaren Alex(nu i Fenerbahce) under 4 år utan att ge honom en ordenlig chans. Alex står noterad för 5 matcher och 2 mål i Parma. Alex har blivit utsedd till Sydamerikas bästa mittfältare 2 år(99 och 03).


Ancelotti både spelat och tränat Parma.


Prandelli blev utsedd till Italiens bästa tränaren 2003.


Napoli la ett bud på 10-15 miljoner euro för ett delägarskap för Cigarini i januari som förkastades av Parma.


Parma och Fiorentina hade kommit överrens om en affär där Rui Costa och Toldo skulle gå till Parma för närmare 600 miljoner kr. Affären blev aldrig av då Rui Costa tackade nej till en övergång då han ville att Fiorentina skulle acceptera det något lägre budet från Real Madrid.


Figo skrev på för både Parma och Juventus 1995 vilket gjorde att han tillslut fick en avstägning som lydde att han inte fick spela i en Italiensk klubb inom de kommande 2 åren. Efter det skrev Figo på för Barcelona.


Enligt Stefano Tanzi var Parma ytterst nära att värva Cristiano Ronaldo innan han skrev på för United. Parma hade givigt det högst budet som hade accepterats men i sista stund höjde United budet och Ronaldo hamnade i England.


Kommentarer
Postat av: Cihan

"Vår enda spelare från Kamerun genom tiderna Patrick Mboma blev utsedd till Afrikas bästa spelare år 2000."



Du har fel i att Mboma är vår enda spelare från Kamerun genom tiderna. Försvararen Thomas Fabrice Som från vårt primaveralag är även han från Kamerun. Han är nu utlånad till Carpenedolo.



Gör om, gör rätt!



http://www.fksportmanagement.com/calciatore.asp?id=19

template.asp?callPage=Som" rel="nofollow">http://www.accarpenedolo.it/HTML/template.asp?callPage=Som

2008-11-20 @ 00:47:32
Postat av: Shero

Här slipas knivarna ordentligt.

2008-11-20 @ 03:47:21
Postat av: Fredrik

Du är rolig Cihan. Vi kan säkert haft en och annan från Kamerun i våra Pojkar 10 lag genom åren...



Som står inte skriven för en enda match Parma, skulle han mot all förmodan spela en match så ska jag lova att ändra texten. Men du kanske inte är nöjd ändå?



Som gör dock mycket bra ifrån sig i Carpenedolo just nu. Han kom till oss senast år 2004 och är även Italiensk medborgare idag men det visst de ju redan...



Du kanske tycker att jag ska räkna in Patrice Beki Ndeck bland spelare från Kamerun som en av våra spelare också? För hans historia har du väl koll på?

2008-11-20 @ 13:27:48
Postat av: Cihan

Fredrik,



Han står skriven som Parma-spelare. Ägs oc har spelat för vårt Primaveralag. Så ja, jag ser honom som en spelare för Parma. Du skrev ju "Vår enda spelare från Kamerun genom tiderna..." Jag ser inte någonstans i den texten att det står den ende spelaren som någonsin spelat i A-laget. Thomas Som tillhör Parma och är således en Parma-spelare. Basta!

2008-11-20 @ 15:21:01
Postat av: Fredrik

"Vår enda spelare från Kamerun genom tiderna..." Och som ENSAM att ha gjort en match för A-truppen står Mboma fortfarande skriven i historien som Parmas ENDA spelare från Kamerun. Därför är han fortfarande "Vår enda spelare från Kamerun genom tiderna..." i min blogg och hur du bedömmer det vet jag om nu, tack för dina åsikt och kul att min blogg verkar kunna engarera även dig, trodde jag inte... Sen som jag skrev, vi kan ha haft många knattar från Kamerun i vår klubb och enligt din teori på Som så ska jag alltså också räkna Patrice som en Kameruan somm tillhört Parma? Vore minst sagt intressant att höra din åsikt kring detta - get back to me!

2008-11-20 @ 15:40:09
Postat av: Cihan

Alla som tillhör Parma är Parma-spelare. Vad är det du inte fattar egentligen? Så du menar alltså att ingen av grabbarna i Primavera spelar för Parma? De flesta klubbar i världen har ett juniorlag och detta juniorlag spelar under klubbens färger och namn. Alltså tillhör dem huvudklubben, eller hur?

2008-11-21 @ 10:21:53
Postat av: Fredrik

Hehe, jag har fattat din poäng Cihan och Som kommer från Kamerun och jag säger inte att du har fel i dina synpunkter. Dock så gjorde jag en annan urskiljning när jag skrev texten om Mboma. Jag har aldrig skrivigt att Primavera spelarna inte tillhör Parma, givetvis gör dom det. Min poäng var/är att du står inte skriven i historierböckerna(enligt mig) om du inte spelat en match för Parma vilket Mboma som ensam Kameruan har gjort. Som jag påpekade i mitt förra inlägg så kommer Mboma fortfarande vara vår enda spelare från Kamerun i min blogg tills vidare och hur du ser köper jag men jag bedömmer det annorlunda. Och så länge det är min blogg ser jag inte hur jag kan ha fel i den frågan.



Varför flyr du från Patrice ämnet? Hade han kommit till Italien och Parma innan Mboma så hade du alltså enligt dina teorier tyckt att han var Parmas första spelare från Kamerun?



Sen tycker jag att det är bra tragiskt att efter de "spaltmeter" jag skriver på bloggen så är du inne och lusläser och vid minsta chans att sticka in kniven så är du där(Suits you good my friend...). Var glad över att du får vädja din åsikt och ha dina kommentarer bevarade istället, alla har fått ha den friheten.

2008-11-21 @ 11:52:33
Postat av: Fredrik

Edit: alla har inte fått ha den friheten. *

2008-11-21 @ 12:26:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0